“Simetri Senkronizasyonu: Fotoğrafçılıkta Dengeli Kompozisyonda Ustalaşma” araması icra eden kişiler büyük olasılıkla bakışım ve senkron prensiplerini anlayarak fotoğrafçılık becerilerini iyi mi geliştireceklerini öğrenmeye çalışıyorlardır. Daha dengeli kompozisyonlar yaratma hikayesinde muayyen ipuçları arıyor olabilirler ya da fotoğrafçılıkta bakışım ve senkron arasındaki ilişki hakkındaki daha çok data edinmekle ilgileniyor olabilirler.
Bu yazı, bakışım ve senkron prensiplerine genel bir bakış sağlayacak ve bunların fotoğrafçılıkta daha dengeli kompozisyonlar kurmak için iyi mi kullanılabileceğini açıklayacaktır. Ek olarak, bakışımlı ve senkron sahneler kurmak için birtakım hususi ipuçlarını tartışacak ve her iki kompozisyon türüne de örnekler sunacağız.
Simetri ve senkron prensiplerini anlayarak, fotoğrafçılığınızda görsel olarak daha cazibeli ve dengeli kompozisyonlar yaratma kabiliyetinizi geliştirebilirsiniz.
Simetri ve senkron, görsel olarak cazibeli ve dengeli sahneler kurmak için kullanılabilen iki mühim kompozisyon ilkesidir. Simetri, öğelerin merkezi bir eksenin her iki tarafında dengeli bir halde düzenlenmesidir. Senkron, öğelerin hareket ya da ritim duygusu yaratacak halde hizalanmasıdır.
Hem bakışım bununla birlikte senkron, hem göze hoş gelen bununla birlikte görsel olarak ilginç sahneler kurmak için fotoğrafçılıkta etken bir halde kullanılabilir. Sadece, bu prensipleri ölçülü bir halde kullanmak önemlidir, zira oldukca fazla bakışım ya da senkron, bir görüntüyü sabit ya da bunaltan izah edebilir.
Bu yazıda, bakışım ve senkron prensiplerini daha ayrıntılı olarak ele alacağız ve bunların fotoğrafçılıkta daha dengeli kompozisyonlar kurmak için iyi mi kullanılabileceğini göreceğiz. Ek olarak, bakışımlı ve senkron sahneler kurmak için birtakım hususi ipuçları vereceğiz ve her iki kompozisyon türüne dair örnekler sunacağız.
Simetri Nelerdir?
Simetri, öğelerin merkezi bir eksenin her iki tarafına dengeli bir halde yerleştirilmesidir. Fotoğrafçılıkta, bakışım, nesneleri ya da figürleri çerçevenin her iki tarafına yerleştirerek ya da bakışımlı bir arka plan kullanarak yaratılabilir.
İki ana bakışım türü vardır: bilateral bakışım ve radyal bakışım. Bilateral bakışım en yaygın bakışım türüdür ve bir nesnenin iki ayna görüntüsü yarıya bölünmesiyle karakterize edilir. Radyal bakışım, bir nesnenin merkezi bir eksen çevresinde birden fazla ayna görüntüsü parçasına bölündüğü bir bakışım türüdür.
Bakışımlı sahneler göze oldukca hoş gelebilir, zira balans ve düzenlilik duygusu yaratırlar. Sadece simetriyi ölçülü kullanmak önemlidir, zira oldukca fazla bakışım bir görüntüyü sabit ya da bunaltan izah edebilir.
Simetri Türleri
Fotoğrafçılıkta kullanılabilecek birçok değişik bakışım türü vardır. En yaygın bakışım türlerinden bazıları şunlardır:
- İkili bakışım
- Radyal bakışım
- Dönme simetrisi
- Yansıtıcı bakışım
- Çevirisel bakışım
Her bakışım türünün kendine has özellikleri vardır ve fotoğraflarınızda değişik efektler yaratmak için kullanılabilir. Mesela, bilateral bakışım hem bakışımlı bununla birlikte dengeli sahneler kurmak için kullanılabilirken, radyal bakışım hareket ya da enerji hissi veren sahneler kurmak için kullanılabilir.
Kendi fotoğrafçılık tarzınız için en iyi işe yarayanları bulmak için değişik bakışım türlerini tecrübe etmek önemlidir. Bir bakışım türü seçerken fotoğraflarınızın konusunu da dikkate almak isteyebilirsiniz. Mesela, bakışımlı sahneler, çiçekler ya da kar taneleri şeklinde kendileri bakışımlı olan mevzular için iyi netice verebilir.
Doğada Simetri
Simetri doğada yaygın bir durumdur ve insan vücudundan kar tanelerinin yapısına kadar her şeyde bulunabilir. Bunun sebebi simetrinin çoğu zaman yer çekimi, rüzgar ve su şeklinde organik kuvvetlerin bir kararı olmasıdır.
Organik nesnelerin simetrisi fotoğrafçılar için bir esin kaynağı olabilir ve hem güzel bununla birlikte görsel olarak ilginç sahneler kurmak için kullanılabilir. Mesela, bakışımlı yapraklarını vurgulamak için bir çiçeği yakın çekimde fotoğraflayabilir ya da arka planda bakışımlı bir dağ sırası olan bir manzarayı fotoğraflayabilirsiniz.
Organik nesneleri fotoğraflarken ayrıntılara dikkat etmek ve simetriyi olası olduğunca yakalamak önemlidir.
Antet | Özellikler |
---|---|
Dengeli Kompozisyon | – Asimetrik balans |
Simetri | – Radyal bakışım |
Eşzamanlılık | – Ritim |
Fotoğrafçılık | – Üçte bir kuralı |
Kompozisyon | – Önder çizgiler |
II. Simetri Nelerdir?
Simetri, nesnelerin bir yarısının öteki yarısının ayna görüntüsü olacak halde düzenlenmesiyle oluşan bir özelliktir.
Simetrinin birçok değişik türü vardır sadece en yaygın olanları yansıma simetrisi, dönme simetrisi ve öteleme simetrisidir.
Yansıma simetrisi, bir cismin bir doğru ile ikiye bölünebilmesi ve bu iki yarının birbirinin ayna görüntüsü olması durumudur.
Rotatif bakışım, bir cismin bir nokta çevresinde her yöne aynı görünecek halde döndürülebilmesidir.
Öteleme simetrisi, bir cismin bir çizgi ya da düzlem süresince her konumda aynı görünecek halde hareket ettirilebilmesi niteliğinde ortaya menfaat.
III. Simetri Türleri
Simetrinin birçok değişik türü vardır sadece en yaygın olanları şunlardır:
- Yansıtıcı bakışım
- Dönme simetrisi
- Çevirisel bakışım
- Kayma yansıma simetrisi
Yansımalı bakışım, bir nesne birbirinin ayna görüntüsü olan iki yarıya bölünebildiğinde ortaya menfaat. Dönme simetrisi, bir nesne merkezi bir nokta çevresinde döndürülebildiğinde ve yeniden de aynı göründüğünde ortaya menfaat. Öteleme simetrisi, bir nesne düz bir çizgi süresince hareket ettirilebildiğinde ve yeniden de aynı göründüğünde ortaya menfaat. Kayma yansıma simetrisi, bir nesne yansıtılabildiğinde ve peşinden düz bir çizgi süresince ötelenebildiğinde ortaya menfaat.
Bunlar mevcud birçok bakışım türünden bir tek birkaçıdır. Simetri doğada, sanatta, mimaride, matematikte, müzikte ve dilde bulunabilir. Yüzyıllardır incelenen büyüleyici bir kavramdır.
IV. Doğada Simetri
Tabiat, bir çiçeğin bakışımlı yapraklarından bir kelebeğin bakışımlı kanatlarına kadar simetriyle doludur. Simetri çoğu zaman güzellik ve mükemmelliğin bir işareti olarak görülür ve aşağıdakiler de dahil olmak suretiyle her türlü organik nesnede bulunabilir:
- Bitkiler: Bir çiçeğin taç yaprakları, bir eğrelti otunun yaprakları ve bir ağacın dalları simetriktir.
- Hayvanlar: Kelebeğin kanatları, balığın pulları, kuşun tüyleri simetriktir.
- Kristaller: Kristaller küp, oktahedron ve dodekahedron şeklinde bakışımlı şekillerde doğar.
- Moleküller: Su ve karbondioksit şeklinde birçok maddenin molekülleri simetriktir.
Simetri tabiat ananın temel bir ilkesidir ve her türlü organik nesnede bulunabilir. Simetri çoğu zaman güzellik ve mükemmelliğin bir işareti olarak görülür ve bitkiler, hayvanlar, kristaller ve moleküller dahil her türlü organik nesnede bulunabilir.
V. Sanatta Simetri
Simetri, sanatın temel bir ilkesidir ve fotoğraf ve heykelden mimari ve müziğe kadar her türlü sanatla alakalı anlatım biçiminde bulunabilir. Sanatta bakışım, balans ve düzenlilik duygusu yaratmak için kullanılabilir ya da daha dinamik ve asimetrik bir kompozisyon yaratmak için kullanılabilir.
Sanatta pek oldukca değişik bakışım türü vardır, bunlardan bazıları şunlardır:
- Yansıtıcı bakışım: Bu en yaygın bakışım türüdür ve bir nesne ya da görüntünün merkezi bir eksen süresince yansıtılmasıyla doğar.
- Rotatif bakışım: Bu bakışım türü, bir nesnenin ya da görüntünün merkezi bir eksen çevresinde döndürülmesiyle doğar.
- Öteleme simetrisi: Bu tür bakışım, bir nesne ya da görüntünün düz bir çizgi süresince ötelenmesi (hareket ettirilmesi) niteliğinde ortaya menfaat.
- Kayma yansıma simetrisi: Bu tür bakışım, bir nesne ya da görüntünün merkezi bir eksen süresince yansıtılıp hemen sonra düz bir çizgi süresince ötelenmesiyle doğar.
Simetri, sanatta muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilir, bunlardan bazıları şunlardır:
- Balans ve düzenlilik duygusu
- Bir ahenk ve birlik duygusu
- İstikrar ve kalıcılık duygusu
- Gizem ve merak duygusu
Simetri, etken bir halde kullanıldığında güzel ve etken sanat eserleri yaratmak için kuvvetli bir çalgı olabilir.
VI. Mimarlıkta Simetri
Simetri, klasik Yunan ve Roma mimarisinden çağıl mimariye kadar birçok mimari stilde mühim bir unsurdur. Klasik mimaride, bakışım çoğu zaman bir düzenlilik ve balans duygusu yaratmak için kullanılırdı. Mesela, Atina’daki Parthenon, merkezi bir sütunlu ve iki özdeş kanadı olan bakışımlı bir yapıdır. Çağdaş mimaride, bakışım çoğu zaman bir güç ve istikrar duygusu yaratmak için kullanılır. Mesela, New York City’deki Empire State Binası, kuvvetli bir dikey vurguya haiz bakışımlı bir yapıdır.
Simetri, mimaride bir drama ve hareket duygusu yaratmak için de kullanılabilir. Mesela, Avustralya’daki Sidney Opera Binası, dinamik ve alımlı bir tesir yaratan bir takım kavisli yelkene haiz asimetrik bir binadır.
İster düzenlilik, balans, güç, dram ya da hareket duygusu yaratmak için kullanılsın, bakışım güzel ve esin verici mimari yaratmak için kullanılabilecek kuvvetli bir araçtır.
VII. Matematikte Simetri
Simetri, matematikte temel bir kavramdır ve geometri, cebir, kalkülüs ve fizik dahil olmak suretiyle oldukca muhtelif alanlarda uygulamaları vardır. Geometride bakışım, bir nesnenin ya da şeklin döndürüldüğünde, yansıtıldığında ya da çevrildiğinde değişmeden kalan hususi durumunu anlatım eder. Cebirde bakışım, muayyen değişkenler değiştirildiğinde değişmeden kalan bir denklemin hususi durumunu anlatım eder. Kalkülüste bakışım, bir fonksiyonun muayyen bir eksen çevresinde yansıtıldığında değişmeden kalan hususi durumunu anlatım eder. Fizikte bakışım, bir sistemin muayyen dönüşümler altında değişmeden kalan hususi durumunu anlatım eder.
Matematikte birçok değişik bakışım türü vardır ve her türün kendine has özellikleri vardır. En yaygın bakışım türlerinden bazıları şunlardır:
- Yansıma simetrisi: Bir nesne aynaya yansıdığında aynı görünüyorsa yansıma simetrisine haizdir.
- Dönme simetrisi: Bir cisim muayyen bir nokta çevresinde döndürüldüğünde aynı görünüyorsa dönme simetrisine haizdir.
- Öteleme simetrisi: Bir nesne, muayyen bir yönde ötelendiğinde (ya da hareket ettirildiğinde) aynı görünüyorsa öteleme simetrisine haizdir.
- Kayma yansıma simetrisi: Bir nesne, bir aynada yansıtıldığında ve hemen sonra muayyen bir yönde ötelendiğinde aynı görünüyorsa, bu nesnede kayma yansıma simetrisi vardır.
Simetri matematikte kuvvetli bir araçtır ve oldukca muhtelif problemleri sökmek için kullanılabilir. Mesela, bakışım denklemleri basitleştirmek, teoremleri ispat etmek ve problemlere çözümler bulmak için kullanılabilir.
Müzikte Simetri
Simetri, müziğin temel bir ilkesidir ve bir müzik parçasının yapısından bir orkestrada enstrümanların düzenlenme biçimine kadar her şeyde bulunabilir. Bu kısımda, simetrinin müzikte değişik kullanım şekillerini ve iyi mi bir balans ve düzenlilik duygusu yaratabileceğini inceleyeceğiz.
Müzikte bakışım yaratmanın en yaygın yollarından biri yine kullanımıdır. Bir müzik cümlesi tekrarlandığında, bir istikrar ve öngörülebilirlik hissi yaratır. Bu, sakinleştirici ya da rahatlatıcı bir tesir yaratmak için kullanılabilir ya da tansiyon ve merak yaratmak için kullanılabilir.
Müzikte bakışım yaratmanın bir öteki yolu da zıt unsurların kullanılmasıdır. İki değişik müzik unsuru birbirine zıt olarak yerleştirildiğinde, bir tansiyon ve coşku duygusu yaratır. Bu, dinamik ve ilginç bir müzik parçası yaratmak için kullanılabilir.
En son, bakışım ritim kullanımıyla da yaratılabilir. Bir müzik parçasının vuruşları eşit aralıklarla yerleştirildiğinde, bir balans ve düzenlilik duygusu yaratır. Bu, rahat ya da dingin bir ruh hali yaratmak için kullanılabilir ya da aciliyet ya da coşku duygusu yaratmak için kullanılabilir.
Simetri, müzikte muhtelif değişik efektler yaratmak için kullanılabilen kuvvetli bir araçtır. Simetrinin kullanılabileceği değişik yolları anlayarak besteciler hem güzel bununla birlikte ilginç müzik parçaları yaratabilirler.
IX. Dilde Simetri
Dildeki simetriyi sözcük, anlatım, cümle ve metin düzeyinde görmek mümkündür.
Kelime düzeyinde bakışım, ortada her iki tarafta aynı sayıda hece bulunan kelimelerde görülebilir, sözgelişi “masa” ve “düğme”.
Cümle düzeyinde, ortada her iki tarafta aynı sayıda kelime bulunan ifadelerde, sözgelişi “şapkadaki kedi” ve “sisteki köpek” ifadelerinde bakışım görülebilir.
Cümle düzeyinde, ortada her iki tarafta aynı sayıda cümlecik bulunan cümlelerde bakışım görülebilir, sözgelişi “kurt geldi diye bağıran çocuk” ve “ayakkabıda yaşayan kız”.
Metin düzeyinde, ortada iki tarafta aynı sayıda paragraf bulunan metinlerde bakışım görülebilir, sözgelişi “kurt geldi diye bağıran çocuğun hikayesi” ve “ayakkabıda yaşayan kızın hikayesi”.
Dilde bakışım balans ve düzenlilik duygusu yaratabilir ve bununla birlikte vurgu yapmak ya da bir noktayı vurgulamak için de kullanılabilir.
Mesela, bir konuşmacı muayyen bir noktayı vurgulamak için bakışımlı bir cümle kullanabilir, sözgelişi “kurt geldi diye bağıran çocuk, kurt geldi diye bağıran çocuk.”
Yahut bir yazar balans ve düzenlilik duygusu yaratmak için bakışımlı bir metin kullanabilir, sözgelişi “kurt geldi diye bağıran bir çocuğun hikayesi, ayakkabıda yaşayan bir kızın hikayesi” şeklinde.
Dildeki bakışım, muhtelif etkisinde bırakır yaratmak için kullanılabilen kuvvetli bir araçtır. Balans ve düzenlilik yaratmak, muayyen bir noktayı vurgulamak ya da bir noktayı vurgulamak için kullanılabilir.
Sual 1: Simetri ile senkroni arasındaki ayrım nelerdir?
Simetri, bir nesnenin ya da desenin merkezi bir eksenin zıt taraflarında tekrarlanan bir özelliğidir. Eşzamanlılık, iki ya da daha çok olayın aynı anda meydana gelmesidir.
Sual 2: Fotoğrafçılığımı geliştirmek için bakışım ve senkronizasyonu iyi mi kullanabilirim?
Simetri ve senkron, fotoğrafçılıkta görsel olarak cazibeli ve ilginç kompozisyonlar kurmak için kullanılabilir. Nesneleri ya da mevzuları bakışımlı ya da senkron bir halde düzenleyerek, görüntülerinizde bir balans ve düzenlilik duygusu yaratabilirsiniz.
Sual 3: Fotoğrafçılıkta bakışım ve senkronizasyonun birtakım örnekleri nedir?
Fotoğrafçılıkta bakışım ve senkronizasyonun birtakım örnekleri şunlardır:
- Bakışımlı yaprakları olan bir çiçeğin fotoğrafı
- Bir öbek insanoğlunun ahenk içerisinde dans etmiş olduğu bir resim
- Okyanus üstünde gün batımının fotoğrafı
0 Yorum